مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۹ مهر ۱۳۹۳ - ۱۹:۰۹
۰ نفر

عباس ثابتی راد: ۲۰ مهر و در آستانه عید سعید غدیر خم پل طبیعت، بزرگ‌ترین پل غیرخودرویی کشور در منطقه فرهنگی و گردشگری عباس آباد با حضور شهردار تهران و اعضای شورای شهر و دیگر مدیران شهری به بهره‌برداری می‌رسد.

پل طبیعت

اردشير نوريان، مديرعامل شركت نوسازي عباس آباد درباره بهره‌برداري از اين پل خاطرنشان كرد: پل طبيعت يكي از شاخص‌ترين پروژه‌هاي مديريت شهري پايتخت است كه به‌عنوان سازه برتر فولادي و بزرگ‌ترين پل غيرخودرويي كشور توانمندي و استعداد متخصصان ايراني را به رخ همگان مي‌كشد. وي با اشاره به ويژگي‌هاي اين پروژه تصريح كرد: در پيچيده‌ترين شرايط فني و اجرايي 14هزار قطعه فولادي به وزن 2هزار تن پل طبيعت را در ارتفاع 40متري از سطح زمين در دل زيباترين فضاي سبز پايتخت شكل داده‌اند تا نمادي جديد براي شهر تهران و گردشگري شهري باشد.

به گفته مديرعامل شركت نوسازي عباس آباد، احداث پل طبيعت نمونه‌اي نادر در جهان است كه روي يك بزرگراه پلي با 7هزار مترمربع مساحت و اين عظمت صرفا براي عبور عابرين پياده و دوچرخه و فضاي تفريحي ساخته شود كه نشان‌دهنده انسان محور بودن اين طرح است.

نوريان درخصوص كاربري‌هاي پل طبيعت نيز يادآور شد: اين پل با اتصال بوستان‌هاي بنادر و طالقاني خود يك مقصد گردشگري است و در 3طبقه علاوه بر مسير عبور عابرين و دوچرخه، گالري و رستوران، بيش از 1400مترمربع فضاي سبز سطحي و عمودي را در خود جاي داده است. مديرعامل شركت نوسازي عباس‌آباد افزود: در فاصله 2عيد قربان و غدير، افتتاح پروژه‌هاي گنبدمينا و پل طبيعت عيدي شهرداري تهران به شهروندان پايتخت است تا منطقه فرهنگي و گردشگري عباس‌آباد يك گام عملي به تحقق پهنه سبز فرهنگي مدنظر رهبر انقلاب نزديك‌تر شده باشد.

  • پلي با الهام از محيط طبيعت

پل طبيعت برگرفته از معماري ايراني- اسلامي است و توانسته است فضاي گردشگري مناسبي در دل زيباترين بخش طبيعت حاشيه بزرگراه مدرس در دل اراضي عباس‌آباد به‌وجود آورد.رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شهرداري تهران با اعلام اين مطلب به همشهري گفت: ساخت اين پل با توجه به طرح جامع اراضي عباس آباد و طراح‌هاي بالادستي پايتخت داراي اثرات بسيار مثبتي است.

محمد سالاري با اشاره به اينكه اين پل متاثر از معماري ايراني- اسلامي است، افزود: طراحي و ساخت پل به‌گونه‌اي است كه فضاي سبز چه در فضاي زيرين و چه ‌روي عرشه 2طبقه آن وجود دارد.وي با بيان اينكه توجه به طبيعت و احترام به اقليم همواره از شاخصه‌هاي معماري ايراني- اسلامي بوده‌است، اظهار داشت: اين پل يادآور پل‌هاي تاريخي نيز مي‌تواند باشد كه البته با مصالح و ابزار مدرن ساخته شده است، اما توجه به طبيعت در آن نشان‌دهنده معماري آميخته با محيط و طبيعت است.

سالاري در ادامه تصريح كرد: تا پيش از اين بزرگراه مدرس به‌ويژه در محدوده تپه‌هاي عباس آباد به‌دليل طبيعت زيبايش مكاني خاص براي شهروندان تهراني بود كه احداث اين سازه زيبا و درخت مانند باعث شده كه جذابيت و زيبايي اين منطقه بيشتر شود و اميدواريم كه بتواند به‌عنوان يك مقصد گردشگري بسياري از شهروندان را به‌خود جذب كند.

  • طرحي جسور و پياده محور

طرح پل طبيعت از نظر معماري نيز طرحي جسورانه قلمداد شده‌است.مهرداد مال عزيزي، طراح و معمار بوستان آب و آتش، با اشاره به اينكه سازه پل طبيعت سازه‌اي شفاف و بي‌پيرايه است، گفت: اين پل در نقطه‌اي احداث شده كه علاوه بر اينكه در جريان احداث كمترين آسيب به محيط پيرامونش وارد آورده، به نوعي با شاخ و برگ درختان اطرافش در هم تنيده شده است.
وي با اشاره به اينكه طرح پل طبيعت طرحي با جرأت و جسور است، افزود: اين پل به شكل يك درخت نماديني است كه توانسته 2سوي بزرگراه مدرس را به يكديگر متصل و اراضي بي‌دفاع شهري كه در 2سوي بزرگراه بود را به عرصه مؤثر در زمينه گردشگري تبديل كند.

به گفته مال عزيزي، اين پل مي‌تواند يكي از منحصر به فردترين پل‌هاي غيرخودرويي جهان باشد؛ چرا كه به حركت پياده در شهر خودرو محوري مانند تهران اعتبار مي‌بخشد.مال عزيزي با وجود سطوح سه‌گانه اين پل اظهار داشت: وجود 3سطح مواج در پل طبيعت تلفيقي بي‌نقص از حركت شهروندان ايجاد كرده كه در آن بيش از هر چيز حيات شهري را موجب مي‌شود.
وي در پايان گفت: با احداث اين پل در مجموعه عباس‌آباد اميدواريم ايده احترام گذاشتن به عابر پياده بيش از پيش در شهر تهران رشد يابد و بتوانيم بيش از پيش شاهد فضاهاي گردشگري به نفع شهروندان و عابران پياده شهر باشيم.

  • پلي براي ماندن و نه رفتن

ساخت پل طبيعت از سال 89آغاز و از ميان چندين ايده طراحي و ساخت، طرح كنوني پذيرفته و از اواخر سال 89نخستين قدم‌ها براي ساخت آن برداشته شد.اين پل پلي براي مكث و ديدار است؛ پلي كه به تعبير طراحان، مقصد گردشگري است.پل طبيعت داراي 3طبقه است. طبقه اول 1450متر مساحت دارد و بيشتر به‌منظور حركت و تردد شهروندان پيش‌بيني شده است.

طبقه دوم پل نيز 2هزار و 870متر مساحت داشته و عمدتا به فضايي براي ماندن شهروندان اختصاص دارد. در طبقه دوم انواع فضاهاي تفريحي از نمايشگاه و كافي شاپ گرفته تا گالري و رستوران‌هاي متنوع به‌عنوان يك مقصد گردشگري جذاب ايجاد شده است. طبقه سوم نيز كه روي پايه‌هاي آن قرار گرفته فضايي براي ماندن و استفاده از فضاهاي رستوراني است. در كل روي پل به تفكيك 3مسير مشخص براي كالسكه، دوچرخه و پياده احداث شده است.

کد خبر 274572

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha